Harry blogt

Vervolg
19 juli 2012, 23:23
Filed under: 2012 IJsland

Ik ga vanaf nu alleen tekst plaatsen.
Foto’s alleen als ik over Wifi kan beschikken en die kans is niet zo groot.

Vervolg vanaf Vrijdag 13 juli
Langs de kust richting oost naar Strandarkirkja gereden, een kleine 50 km.

Langs rotswanden en vlakke stukken langs de zee. Een afdaling gemaakt over een zand keien naar een uitzichtpunt met de naam Krysuvikurberg een prachtige hoge klif met veel vogels.

Uiteindelijk op een mooie gratis camping aanbeland. Met een typisch IJslandse familie.
Zij hadden een winkeltje met van alles tweedehands.

Met veel wind en onder nieuwsgierig toezicht van twee IJslandse pony paardjes de tentjes opgezet.

Zaterdag 14 Juli
Van Stradarkirkja over de weg 42 richting Porlakshofn en Eyrarbakki dan de 42 naar Selfoss. Daarna de 35 richting Reykholt
Veel wind tegen.
Camping gevonden in Hraunborgt.
Kleine camping, veel belangstelling voor onze fietsen en onze beweegreden dit te doen, IJslanders zijn een nieuwsgierig volkje.

s’ Avonds was er een samenzang van een groep IJslanders die drie jaar in Denemarken werken en dan weer even hier zijn. Er was een goede gitarist bij en er werd luidkeels en goed gezongen.
Maar wat ben ik blij met mijn oordoppen.

Zondag 15 juli
Vervolgen de route met veel wind.
Heuvelachtige omgeving, niet spectaculair.
Uiteindelijk zag ik al van ver de geiser Geysir spuiten.
Eigenlijk is het niet de bron die Geysir heet die spuit, die doet het al vrij lang niet meer frequent, de geiser met de naam Stokkur is nu om de tien à twintig minuten aan het spuiten.

Vlak daarbij een camping gevonden.
geysir bewonderd, veel stoom uit de grond, er hangt een zwavel geur, mooi gekleurde meertjes. Er waren veel toeristen.
In zwembad geweest, aardig Belgisch stel in het bubbelbad zonder bubbels.

Maandag 16 juli
na nog een bezoek aan Geysir (Stokkur) verder op weg. Het landschap wordt ruwer en bergachtiger. Na 10 km tegenwind beland bij Gulfoss een enorm grote waterval, veel foto’s en films gemaakt.
Toen verder, zonder boodschappen want er was tegen onze verwachting in geen winkel.
Dat viel tegen, hebben we dure broodjes gegeten in het toeristen centrum.
Het meisje aan de kassa vergiste zich en rekende twee voor een, dat was weer voordelig.
Daarna verder de wildernis in, maar hier een grote tegenvaller, de weg is niet te befietsen, het asfalt hield op en het materiaal is dermate los dat we er niet op kunnen rijden, het gaat 5 km per uur en sloopt de fietsen en ons.

Teleurgesteld hebben we onze tentjes bij een beekje op gezet, daarna een nieuw fietsplan opgezet.
Er passeerde een hele stoet paardjes met en zonder ruiter erop, dat zag er indrukwekkend uit.
Koken met water zo uit de beek.
Heerlijk in het wild geslapen.

Dinsdag 17 Juli
De volgende dag heb ik de tassen apart naar boven gebracht het was namelijk heel erg steil, Wil vond dat niet nodig. Hij zei nog bij het verlaten van de plek Hier kom ik nooit meer, ik dacht nog: je weet maar nooit, pas nadat we al ruim een kwartier onderweg waren mistte hij zijn voortas, die was al op de kampeerplek zelf eraf gevallen, hij kwam dus mooi toch weer op die plek terug.
Ook de kwijt geraakte zonnelader terug gevonden, alleen was hij door een aantal 4Wheel drives overreden en daaraan overleden.
Terug gefietst langs Gullfoss en Geysir toen een afslag genomen de 36 richting Reykjavik. Bij Laugarvatn aan een meer een leuke camping gevonden. Veel vliegen, heel irritant.
Supermarkt bezocht.
Zweedse familie met Nederlandse vader naar de toestand van de wegen geinformeerd. Aardige mensen

Woensdag 18 Juli
ons kampement in Laugarvatn opgebroken en monter op weg. De bedoeling was Akranis te bereiken en van daar de bus naar Akureyri te nemen. Maar het was een hele lange weg, Over de 100 km en een tunnel waarvan we niet wisten of de fiets er wel door mocht.

Op een gegeven moment stond er een bord Reykjavik 39. Km en toen bedachten we dat dat wel zo vlug was. En met een beet je geluk zouden we de bus van vijf uur kunnen halen en dan dezelfde avond om elf uur in Akureyri zijn. Dat zou mooi zijn.
Nou we hebben het gehaald maar vraag niet hoe, we moesten Reykjavik 15 km over een soort grote weg fietsen, zoals de A12 bij Den haag. Het was bloedstollend gevaarlijk en ik zou het nooit weer doen.
Om 16:45 waren we bij de bus terminal, het kon nog, kostte een fortuin, snel wat fastfood geritseld voor een bustocht van vijf uur. De fietsen onderin gepropt, ook dat kon eigenlijk niet. Zo kregen we wel een deel van de westkant van IJsland te zien.
Eind goed al goed, hijgend zaten we in de bus die om 23:25 aan kwam. Prachtig stadje Akureyri ziet er welvarend en bij de tijd uit.
Kleine camping gevonden in de stad, en ons snel geïnstalleerd.
Doodmoe was ik.

Donderdag 19 juli
uitgeslapen (08:00) en weer ingepakt om een betere camping te zoeken.
Ten zuiden van de stad een mooie gevonden. Daarna een kleine fiets tocht richting zuiden gemaakt langs het water. We stuitten daar op een zeer curieuze bijzonderheid, er stond een kerstman reclame die 7 km verderop iets aankondigende. Daar aangekomen konden we onze ogen niet geloven, een totaal opgetrut huisje – winkeltje met een overweldigende hoeveelheid kerst snuisterijen, tot aan de zolder en kelder aan toe. Ik zal de foto’s later publiceren.

Daarna maar weer tegen de wind en heuvel op terug gepeddeld.
Morgen gaan we met de bus naar Husavik en op een walvis safari. Spannend!

2 reacties so far
Plaats een reactie

Dit is echt super cool. Ben benieuwd naar de plaatjes!

Reactie door Ronald Kleijn

Hoi Wil en Harry.Wat een spannende tocht. Ik hoop dat jullie betere wegen tegenkomen. Jullie zwemmen wat af.Succes tiny brunott